Harley Benton SC – 550 Review-Maybe the Best Budget Les Paul

een echte Gibson Les Paul is zeker leuk…maar je moet toegeven dat hoeveel ze kosten meestal niet. dat alleen is de reden waarom er een behoorlijk aantal ‘kosteneffectieve’ Les Paul kopieën in het veld. Het is een van de meest nagebootste gitaar ontwerpen ooit en, zoals met de meeste dingen, de kwaliteit en betrouwbaarheid van sommige van deze modellen kunnen worden over de plaats.

als u op zoek bent naar een goede Les Paul replica die echt een solide instrument is, maar zonder de bovenste plank prijs, dan is de Harley Benton SC-550 misschien de juiste gitaar voor u om uit te checken. Harley Benton zijn het maken van een naam voor zichzelf in de afgelopen jaren met een aantal solide gitaren op hoofd draaien prijzen, en trouw aan de SC-550 echt is een geweldige gitaar voor het geld.

dus, wat is de deal met de SC-550, en wat maakt het een betere keuze dan de typische Epiphone kopie die de meeste spelers op een budget zouden kiezen? Nou, dat is wat we hier zijn om te doen! Laten we eens een kijkje op wat deze midrange Harley Benton gitaar kan bieden, en je zou kunnen vinden er is geen reden waarom je niet snap deze een voor uw persoonlijke gitaar arsenaal.

voor wie is deze gitaar?

de Harley Benton SC-550 is voor de beginnende of meer doorgewinterde speler die van de Les Paul shape houdt, maar niet meer dan 400 dollar wil uitgeven aan een Epiphone.

natuurlijk zal de SC-550 niet te vergelijken zijn met de grote broer van Epiphone, maar in deze prijsklasse kan het zeer goed stand houden, zelfs als je rekening houdt met de kosten van het schip van Europa naar de VS (bijvoorbeeld).

hoe verhoudt het zich tot andere Harley Benton gitaren?

het is geen geheim dat Harley Benton kwaliteitsgitaren Weet te maken tegen een budgetvriendelijke prijs, en aangezien de SC-550 ergens in de ‘midrange’ van hun single-cut lijn valt, kun je fatsoenlijke kwaliteit verwachten. Dit budget Les Paul is een stap vooruit ten opzichte van de SC-450Plus en de sc-500, en valt absoluut in lijn met hun SC-1000 modellen, die worden beschouwd als de “top of the line” Single-Cuts Harley Benton maakt.

Harley Benton SC-550

uiterlijk, materialen, Hardware en speelbaarheid

het enige wat iedereen opvalt aan het Harley Benton assortiment is dat ze er killer uitzien – maar staan ze ook op voor materialen en speelbaarheid? Laten we eens kijken.

uiterlijk

deze gitaar is stijlvol en verbergt het niet. De SC-500 wordt geleverd in een breed scala aan afwerkingen: Faded Tobacco Flame, Paradise Amber Flame, Desert Flame Burst, Black Cherry Flame en de immens populaire Silverburst.

the flame is helaas niet echt woodgrain, maar picture-wood, dat is ongeveer wat je zou verwachten voor een gitaar in deze prijsklasse. De ‘fake-grain’ ziet er nog steeds absoluut prachtig uit, en je zou niet weten dat het niet echt is tenzij je dichtbij komt, dus er is niet veel om over te klagen.

het is erg belangrijk dat een gitaar er goed uitziet, omdat het ervoor zorgt dat je hem wilt spelen. Vooral voor beginners, dat extra beetje motivatie kan een cruciale factor in als iemand zal blijven spelen voor jaren en jaren.

Body-en Halsmaterialen

alle SC-550 ‘ s hebben een massief gewicht verlaagd Mahonie body en een set mahonie hals. De fretboards zijn allemaal geroosterde Jatoba, wat een geweldig alternatief is voor rosewood. Mahonie staat bekend om het hebben van veel sustain en ‘body’ (pun intended), en het is waar veel dure gitaren van gemaakt zijn, dus het is echt leuk om het te zien met deze.

gelukkig voor uw schouders en rug, is de mahonie gewicht-verminderd om een probleem veel mensen hebben met Les Pauls – het gewicht op te lossen. Harley Benton zijn niet alleen kopiëren wat Gibson doet, ze zijn het verbeteren van het klassieke ontwerp, dat is een gedurfde, maar respectabele keuze. De gitaar komt ook met een mooie soepele binding die gaat rondom, die is comfortabel en in het oog springende.

de nek is gebaseerd op de comfortabele 60s slim taper nek. Het heeft een comfortabele ” D ” vorm die de meeste handen mooi past. Deze halzen zijn geweldig voor wanneer u grotere handen, maar nog steeds zeer comfortabel voor de gitarist met kleinere handen. Het is zeker niet Ibanez-dun maar ook niet te dik, precies goed voor de meeste spelers.

de radius is relatief rond, bij 350mm (14″), maar niet zo rond dat de speelsnelheid in gevaar komt.

de schaallengte is 628mm (24.75″), wat de standaard Gibson schaallengte is. Als u gewend bent aan het spelen van langere (Fender-stijl) schaal-lengtes wilt u misschien spelen met zwaardere snaren te compenseren voor de tekenreeks-spanning.

een goed lichaam en een goede hals hebben is belangrijk omdat het een van de weinige dingen is die je niet kunt veranderen op veel gitaren.Omdat de SC550 een mid-range model is, wordt hij geleverd met Wilkinson DLX hardware, een stap-up van de standaard Harley Benton hardware. Het beschikt ook over een Tune-o-Matic stijl brug voor goede tekenreeks spanning, een bot moer, en vintage-stijl tuners. Allemaal zeer indrukwekkend voor de prijs – vooral de moer, want het is niet ongebruikelijk voor high-end gitaren om te komen met slechte plastic noten. Props aan Harley Benton voor het niet vergeten van dit stukje in de puzzel.De gitaar is uitgerust met twee Roswell LAF – AlNiCo-5 humbuckers. Deze medium output vintage-stijl pick-ups zijn perfect voor die klassieke overdrive toon van de jaren ’60. Deze pick-ups worden geleverd met AlNiCo magneten, die helderheid en duidelijkheid toevoegen aan een reeds punchy pick-up. Ze zijn ongelooflijk veelzijdig, zozeer zelfs dat een metal gitarist zal hebben weinig probleem om ze te drinken.

de potten zijn Harley Benton ‘ s eigen 250k potten. Er zijn twee aparte toon-en volumeregeling voor de pick-ups, zodat u ze kunt instellen naar uw wens. De pick-up selector is de standaard 3-Weg schakelaar zie je op vrijwel alle Les Pauls, gepositioneerd aan de bovenkant van het lichaam, naast de nek.

geluid en gevoel

beginnend met gevoel, als je dit toevallig oppakt in een winkel, zul je merken dat het een beetje lichter is dan andere Single-Cuts, zoals ik al eerder zei. Dit wordt gedaan om te voldoen aan de wensen van mensen die worden afgeschrikt door Les Pauls vanwege het gewicht. Zitten met deze is zeker minder comfortabel dan een Stratocaster bijvoorbeeld. De gitaar heeft geen buik-cut, dus het kan behoorlijk ongemakkelijk worden na een tijdje. Dit is een veel voorkomende klacht van Les Pauls, en het is jammer dat Harley Benton hier geen rekening mee heeft gehouden.

wat het geluid betreft, het is eigenlijk best indrukwekkend. De SC-550 is ongelooflijk veelzijdig en overtreft gemakkelijk andere gitaren in deze prijsklasse. De Roswell pick-ups zijn zeer evenwichtig en relatief duidelijk. Ik zou zeggen dat ze dichter bij Gibson pickups staan dan bij Seymour Duncans, om je een idee te geven van het geluid. Ze zijn misschien een beetje modderig, dus het verlagen van de basknop op uw versterker en het stimuleren van de treble zal waarschijnlijk een goed idee. Ik zou ze niet verkiezen boven een set SD’ s, maar voor de prijs, krijg je een echt geweldige set pickups.

het wordt geladen met D ‘ Addario EXL 10-46 strings. Door de’ korte ‘ schaal lengte, deze snaren voelen misschien een beetje floppy voor sommigen, maar het is leuk dat ze komen met kwaliteit snaren, zodat u kunt beginnen met spelen meteen. Het hebben van fatsoenlijke kwaliteit hardware en elektronica is van cruciaal belang op dit prijspunt, omdat het upgraden van het allemaal kost meer dan de gitaar zelf.

Harley Benton Q&A

als nieuw merk heeft iedereen vragen over Harley Benton gitaren. Hier zijn enkele van de meest voorkomende.

Waarom zijn Harley Benton gitaren zo goedkoop?

de overgrote meerderheid van de gitaren die beschikbaar zijn om te kopen hebben verschillende lagen tussen de fabriek en de klant, die allemaal betaald moeten worden. Echter, Harley Benton gitaren zijn eigendom, gedistribueerd en verkocht door Thomann, dus er zijn geen extra partijen die de kosten en winsten moeten worden ingebouwd in de totale prijs. Dit betekent dat ze kunnen geven u veel meer gitaar voor het geld, en waarom een $250 Thomann is gelijk, zo niet betere kwaliteit dan een $400 gitaar van een ander merk.

hoeveel kost het om een Harley Benton gitaar naar de VS te verzenden?Op het moment van schrijven was de verzending van Thomann ongeveer $70 voor slechts één gitaar.

hoe lang duurt het om een Harley Benton gitaar naar de VS te verzenden?Op het moment van schrijven schatte Thomann dat het drie dagen zou duren om een gitaar in de VS te leveren met behulp van UPS express.

waar worden Harley Benton gitaren gemaakt?Terwijl de meeste grote fabrikanten hun gitaren in één fabriek bouwen, worden Harley Benton ‘ s gitaren gemaakt in ongeveer 20 verschillende fabrieken in Indonesië, Vietnam en China.

wie is eigenaar van Harley Benton?Harley Benton is het huismerk van Musikhaus Thomann, een van de grootste muziekwinkels in Europa.

maakt Harley Benton iets anders dan gitaren?

de volledige Harley Benton lijn strekt zich uit tot ver buiten gitaren en bassen, in versterkers en cabines, banjo ‘s, harmonica’ s, violen, violen en vele andere instrumenten.

maakt Harley Benton een high-end instrument?Harley Benton ‘ s productlijn is gericht op betaalbare instrumenten voor de beginnende en intermediaire gitarist. Terwijl hun bovenste bereik instrumenten zijn van verrassend hoge kwaliteit voor de prijs, doen ze niet op het moment van schrijven maken geen high-end gitaren.

andere gitaren te overwegen

de belangrijkste kwaliteiten van de Harley Benton zijn de’ bang-for-the-buck ‘ factor, de veelzijdigheid, en de klassieke vibe. Hier zijn enkele andere gitaren die dezelfde functies in een Les Paul vorm bieden.

Epiphone Les Paul Studio

Epiphone Les Paul Studio

de SC-550 is gebaseerd op een Gibson Les Paul.Epiphone domineert de markt voor gitaren in de stijl van Les Paul in deze prijsklasse, en het is duidelijk waarom. In look and feel passen ze bijna precies bij hun duurdere tegenhangers, en met de nieuwere 2020-reeksen hebben ze veel verbeterde componenten die ze een zeer aantrekkelijke propositie maken.

een andere belangrijke factor in Epiphone ’s voordeel is dat ze de neiging om veel strengere kwaliteitscontrole – terwijl Harley Benton’ s QC is langs gekomen in het afgelopen jaar of zo, veel klagen over problemen met fret sprout of crackly pick-ups uit de doos, terwijl Epiphone niet de neiging om dit iss hebben.

ten slotte, als je een gitaar van Thomann wilt, moet je hem in het buitenland bestellen zonder de kans om hem eerst te proberen, terwijl elke gitaarwinkel in Amerika een paar Epifonen op voorraad heeft. Dit snijdt ook beide manieren-als uw HB heeft een probleem, je zult moeten betalen om het terug te sturen.

het enige nadeel is dat u aanzienlijk meer betaalt voor een Epiphone Les Paul dan voor een Harley Benton SC-550, waardoor de Les Paul Studio een uitstekende optie is.

hoewel het nog steeds een beetje duurder is dan de HB SC-550, krijg je een ton van de gitaar voor uw geld, met fantastische hardware, elektronica en speelbaarheid, maar met een aantal van de looks gedraaid terug, zodat u met alleen wat telt – dat Les Paul grommen.

Bekijk hier onze volledige recensie.

Harley Benton CST-24

Harley Benton CST-24

voor iets anders raden we aan een kijkje te nemen op de Harley Benton CST-24. Deze gitaren hebben een zeer vergelijkbare lay-out als de SC-550, maar zijn meer gericht op de moderne speler. Het is in dezelfde prijsklasse, maar misschien beter voor sommige spelers.

de CST is gebaseerd op het klassieke PRS-formaat (U kunt onze recensie van de PRS SE Standaard hier bekijken) en is zeer veel een jack van alle transacties in die ader. De pick-ups op deze gitaar bieden een dikke en romige toon, terwijl ze goed kunnen omgaan met zo veel winst als u kunt gooien op hen. Ze ook opruimen zeer goed, en de toevoeging van spoel te onttrekken aan deze gitaar betekent dat u slechts een vat belasting van tonale opties.

de CST heeft een mahonie hals en body, flamed Esdoorn arch top met een set hals, 24 fret C hals met Jatoba fretboard en parelmoerkleurige dot inlays. Het heeft een 25 inch schaal lengte, grafiet moer en DLX hardware. De gitaar komt ook met een tremolo brug als de CST-24T, en in beide configuraties is beschikbaar in een breed scala van opvallende finish.

waarom dit boven de SC-550 kiezen? Als je iets veelzijdiger wilt, vooral met coil tappen, dan is de CST jouw man.

samenvatting en conclusie

enkele belangrijke punten van de Harley Benton SC-550.

• trouw aan het klassieke ontwerp, maar met een eigen twist.
  • veel finishopties zodat elke speler iets kan vinden wat hij leuk vindt
  • ongelooflijke veelzijdigheid
  • mooie kwaliteit hardware en elektronica
  • ongelooflijke prijs-kwaliteitverhouding
  • comfortabeler dan een Gibson, minder comfortabel dan andere gitaren.

het is heel gemakkelijk om te vergeten dat dit een $ 250 gitaar is, en dat is waar Harley Benton beroemd om is. Deze gitaar, samen met de meeste van de HB catalogus, is een must-try voor elke gitarist op zoek naar een grote gitaar voor weinig geld.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.